Problem med TV-uppkoppling
Styrelsen beklagar att en del TV-uppkopplingar inte fungerat för en del boende efter Open Univers uppgradering av nätet. Att denna uppdatering skulle göras av Open Universe är något som vår förening inte har fått mer information kring än den som suttit på anslagstavlorna i entréerna och på föreningens hemsida. Det är således inget arbete som vi har beställt ( och än mindre varit tillräckligt informerade om). Ytterligare information än det som suttit anslaget går att läsa på Open Univers hemsida
Kopplingsschema
På Open Univers hemsida visas även hur det NYA kopplingsschemat ser ut för tv och bredband inom varje lägenhet. Se länken
http://www.stockholm.openuniverse.se/pages/Uppgra
Det är väldigt viktigt att man tittar på kopplingsschemat och sätter kablarna rätt eftersom det har skett ändringar i vart respektive port går. Till skillnad från tidigare, oavsett om man har en switch med fyra eller åtta utgångar, är nämligen varje port numera unik. Därför är det viktigt att kopplingsschemat följs noga så man bör kontrollera inkopplingarna om man fortfarande har problem med TV och internet.
Flera leverantörer
En positiv nyhet med uppgraderingen är att vi framöver kommer få ett betydligt större utbud av leverantörer att välja mellan. Detta innebär dock att ENDAST EN leverantör per hushåll är möjligt. Då Föreningen har Canal digital som gemensam leverantör behöver de hushåll där en annan leverantör önskas, släcka ner Canal digital in till lägenheten då de enskilda boendes val är primära. Var vänlig se över nya möjliga leverantörer för att bäst kunna matcha era enskilda önskemål.
Hjälp
Styrelsen har varit i kontakt med Open universe som beklagar att vår förening drabbats så hårt. De har bett oss i styrelsen att förmedla kontaktuppgifter för att ni ska slippa telefonköer och få hjälp att släcka ner Canal digital till lägenheten för de boende som vill ha en annan leverantör än Canal Digital. Ni ska i så fall kontakta:
Paul Pagil
Mobil: +46 (0)70 160 74 09
E-post: paul.pagil@openuniverse.se
På fredag (den 6 februari) mellan 13-16 kommer en tekniker att finnas på plats i vår förening för att hjälpa de hushåll som fortfarande inte har fått igång sin TV och/eller bredband. Fyll i blanketten och lägg i Braxens brevlåda eller ta direktkontakt med teknikern Robert 070-791 89 29 för att komma överens om en tid för hjälp.
Vänliga hälsningar från
Styrelsen Brf Braxen
Här kan du ladda ner texte som pdf-fil (Infobrev 1-2015)
Här kan du ladda ner kopplingsschemat
Här kjan du ladda ner blankett för hjälp